Muda

Kadang-kala keputusan yang kita ambil dalam hidup ini dipengaruhi oleh usia kita. Mungkin? Aku pun tak pasti tapi dalam usia yang muda macamni hampir separuh dari keputusan yang kita buat semuanya dipengaruhi oleh emosi kita sendiri. Hatta untuk jatuh cinta sekalipun. Kenapa aku cakap yang pada usia yang muda kita selalu izinkan, bukan kita selalu buka peluang pada usia kita untuk kejar diri kita. Untuk kita bazirkan separuh dari hidup yang kita panggil muda untuk berseronok atas dunia. Kadang-kadang kita alpa. Kadang-kadang jugak usia atau atas title muda kita selalu ambil mudah untuk semua benda. Kita ambil mudah tentang soal hati dan perasaan. Hatta sekalipun adab dengan Tuhan. Semuanya kita permudahkan atas alasan dan tiket muda. Usia muda yang kita lupa kalau muda hari-hari pun lama-lama kita sendiri, masa yang kita anggap muda selamanya akan kembali makan diri kita. Biarkan kita tua dan hidup dengan masa yang kita izinkan untuk kawal setiap gerak nadi dan nafas kita. Atas tiket muda jugak, kita selalu rasa kita boleh buat semua benda. Bukan hampir tapi keseluruhan benda yang kita rasa bila kita dah tua nanti kita takkan mampu lagi buat. Atas faktor dan tiket muda, kita pilih untuk sakitkan hati sesiapa saja yang kita nak. Atas tiket muda juga kita pilih untuk jadi Tuhan atas muka bumi ni. Supaya kita dapat adili sesiapa saja yang kita nak. Sebab kita rasa kita terlalu muda untuk semua benda. Kita terlupa yang tak semua benda jadi tugas kita atas sebab kita muda. Kita lupa hormat ibu ayah kita atas faktor kita muda. Tapi kita lupa kita keluar dari rahim siapa. Setiap kali aku nampak orang kurang ajar dengan makayah sendiri, aku cuba halang diri aku untuk menjadi pengadil dunia. Walaupun aku masih muda. Sebab tiket muda bukan satu kelayakan buat aku nak jadi Tuhan dunia. Biarkan Allah yang buat kerja Dia. Kadang-kadang aku sedar muda bukan satu lagi peluang untuk kau sia-siakan sampai kau rasa dah betul-betul puas dan faham maksud enjoy dekat dunia. Kadang-kadang aku selalu rasa yang walaupun muda masih banyak benda yang kau tak mampu nak treasure. Sebab kau tak punya terlalu banyak masa untuk buat semua tu walaupun orang sekeliling kau rasa kenapa kau perlu risau tentang semua benda kecik macamni. Hidup kau kena chill sebab kau masih banyak masa, Mungkin orang terlupa yang aku memang dah tak banyak masa. Aku dah tak banyak masa untuk treasure segala benda sekeliling aku. Dan kadang-kadang atas faktor tu aku sendiri pilih untuk lepaskan orang sekeliling aku. Sebab aku rasa aku dah tak mampu untuk treasure depa. Sebab dekat luar sana akan ada orang yang lebih hargai depa dari aku. Dan sekalipun takdak sesapa. Aku harap kami akan jumpa lagi supaya aku ada peluang yang banyak untuk treasure orang keliling aku. Supaya aku dapat cuba faham pro and cons depa. Supaya aku dapat cuba untuk mend the broken parts. Harini aku sedar yang aku dah terlampau habiskan usia yang aku rasa muda dengan terlalu banyak benda benda yang langsung tak berfaedah. Dengan pilih sakitkan hati orang sekeliling. Dengan pilih semua benda yang aku rasa aku mampu buat atas tiket muda yang aku dapat. Tapi aku lupa muda hanya datang dalam satu peringkat. Peringkat yang sebenarnya akan berlalu sebab muda adalah masa. Tak salah untuk kita rasa kita muda tapi tiket muda yang kita ada mungkin lebih bermakna kalau kita cuba untuk hargai semua benda. Berhenti jadi pengadil dunia. Berhenti untuk jatuh cinta kerna rupa. Behenti untuk mainkan perasaan orang sekeliling kita. Berhenti untuk mengeluh dengan hakikat yang sebenarnya milik dan takdir kita. Berhenti untuk bazirkan separuh masa uda yang dah lama tinggalkan kita. Sebab jiwa takkan semakin uda tanpa perasa iman dan takwa. Jiwa tu rapuh. Serapuh-rapuh dengan godaan dunia. Kalau muda adalah pegangan hidup yang jadi prinsip kita mungkin sampai bila-bila muda tu selalu jadi matlamat hidup abadi kita. Dan bukan akhirat sana. Semoga masa muda kita adalah masa yang kita kenang dengan memori kita cipta bersama Dia.

Comments

Popular Posts