Allah burdens no soul beyond what it can bare 2:286

Okay bismillah do you ever heard that Allah wouldn't burden us beyond what we can bare. That was stated in Al-Quran. And i just realize something why do I still have this feeling. Being afraid to lose something again and again. I thought that i don't attach to anything but we never know. There is attachment to this dunya. Those attachment still existed in me. I thought that by keeping this memories with me fear of losing somebody and i never realized that was an attachment to this dunya. I have my own responsibility. I need to turn back to Him . Because when ever i'm alone and at the lowest or when i'm at the top i just realized that only Allah would know me better. Forgive me my friends for everything that i've done before. Maybe i do put a high expectation on you to bring me closer to Allah but i didn't know that just not one people responsibility. If you couldn't do that that was mean that I've to do that. I can't let you being far from this path . This quotation suits everything well. Well said that when we have a friend we can't expect them to fill up our emptiness and when we have a spouse don't expect them to fulfill our need and when we're in trouble do not depend on ourself do not depend on others just depend on Allah. Mesti semua orang pelik kenapa aku lebih memilih untuk menyendiri. Bukan kerana aku tak suka bergaul tapi aku kalau boleh tak nak susahkan orang lain termasuk family aku sendiri dengan apa yang aku hadapi atau terpaksa lalui. Kalau boleh biarkan au kurang untuk bergantung harap pada orang lain. Sebab sebelum arwah meninggal sekarang aku faham kenapa dia pesan supaya jangan lupa Allah tak kira waktu aku susah atau senang sebab kau tak boleh nak pastikan orang yang ada dengan kau harini akan terus ada dengan kau untuk hari-hari yang mendatang sebab perjalanan kita tak semua mampu untuk penuhi janji akan terus ada untuk kita suatu hari nanti. Mungkin perginya atau menjauhnya dari kita bukan atas dasar kerelaannya tapi takdir Allah tu dah menetapkan semuanya. Atau mungkin menjauhnya kerana itu yang dia mahu. Mungkin apa yang berlaku ada hikmahnya sebab tu aku taknak kalau boleh terlalu bergantung harap pada manusia kerana aku tak mampu nak pastikan adakah ada "bersama" tu saat aku susah dan jatuhnya aku ke dasar yang paling dalam. Atau adanya "bersama" itu hanya pada saat aku rancak petah berkata dan bergelak ketawa. Aku tahu yang ujian ini kerana Dia tahu aku mampu dan aku perlu tanam pada hati ni bahawa hanya Allah yang akan ada tak kiranya sedalam mana aku jatuh dan setinggi mana aku berdiri. Buat sahabat yang selalu bersama aku terima kasih untuk segala-galanya. Aku tak mampu balas segala kebaikan ni dan aku harap Allah membalas segala kebaikan tu.Aaamin

Comments

Popular Posts